Λογοθεραπεία

Λογοθεραπεία παιδιών κι εφήβων

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την διάγνωση και αντιμετώπιση διαταραχών επικοινωνίας, λόγου, ομιλίας, φωνής και σίτισης όποια κι αν είναι η αιτία εμφάνισης τους, δηλαδή νευροαναπτυξιακή, οργανική ή εξελικτική
Το κέντρο ειδικών θεραπειών Ψυχής και Λόγου Άνθησης επικεντρώνεται στην πρόγνωση και έγκαιρη αντιμετώπιση διαταραχών σε παιδιά κι εφήβους. Οι υπηρεσίες που παρέχουμε αφορούν:
  • Καθυστέρηση ομιλίας και λόγου
  • Διαταραχές άρθρωσης και λειτουργίας στοματοπροσωπικού μηχανισμού
  • Φωνολογικές διαταραχές
  • Δυσπραξία
  • Διαταραχές κατανόησης και παραγωγής λόγου
  • Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές
    • Ειδική γλωσσική διαταραχή
    • Διαταραχές χρήσης της γλώσσας (σημασιολογικές και πραγματολογικές διαταραχές)
  • Διαταραχές νευρογενούς αιτιολογίας
    • Εγκεφαλική παράλυση
    • Σύνδρομα
    • Νοητική υστέρηση
  • Αυτισμός
  • Τροφική επιλεκτικότητα
  • Διαταραχές σίτισης και κατάποσης (Δυσφαγία)

Τυπικά στάδια εξέλιξης του λόγου και της ομιλίας

0-6 μηνών

  • Αναγνωρίζει οικείες φωνές
  • Εντοπίζει τους ήχους γυρίζοντας το κεφάλι του
  • Χρησιμοποιεί φωνήματα στο βάβισμα
  • Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει το τι θέλει

7-12 μηνών

  • Ανταποκρίνεται στο δικό του όνομα
  • Καταλαβαίνει λέξεις για απλά αντικείμενα (π.χ παπούτσι)
  • Χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα ήχων στο βάβισμα
  • Ακούει όταν του μιλάνε
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από 1 έως 3 λέξεις
  • Χρησιμοποιεί την ομιλία με επικοινωνιακό σκοπό για πρώτη φορά

13-18 μηνών

  • Μιμείται μεμονωμένες λέξεις
  • Εκτελεί απλές εντολές
  • Επιδεικνύει βασικά μέρη του σώματος
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 3-20 λέξεων
  • Δημιουργεί παρακλήσεις για πράγματα που επιθυμεί

19-24 μηνών

  • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή και παραπάνω λέξεων
  • Ξεκινά να συνδυάζει ουσιαστικά με ρήματα και ουσιαστικά με επίθετα και να χρησιμοποιεί αντωνυμίες
  • Ρωτά και απαντά σε ερωτήσεις τύπου «τι είναι αυτό;»
  • Του αρέσει να ακούει ιστορίες
  • Καταλαβαίνει βασικές κατηγορίες όπως «το φαγητό, παιχνίδια»

2-3 ετών

  • Κατανοεί επίθετα (π.χ άδειο-γεμάτο, καθαρό-βρώμικο κ.α) και τις περισσότερες αντωνυμίες (π.χ εμένα-εσένα κ.α)
  • Αναγνωρίζει αρκετά μέλη του σώματος
  • Μπορεί και εκτελεί διπλές εντολές
  • Κάνει ερωτήσεις μίας ή δύο λέξεων

3-4 ετών

  • Συμπληρώνει απλές αναλογίες (πχ. το φαί το τρώμε, το γάλα το πίνουμε)
  • Χρησιμοποιεί τέσσερεις με πέντε λέξεις σε προτάσεις
  • Αρχίζει να κάνει ερωτήσεις με το «ποιος» και το «τι» και συνεχώς ρωτάει «γιατί»
  • Έχει γνώση του παρελθόντος και του μέλλοντος ως χρόνους
  • Τοποθετεί δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά
  • Βελτιώνεται η γραμματική του σε προτάσεις, παρόλο που κάποια λάθη παραμένουν

4-5 ετών

  • Το παιδί έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2.000 ή περισσότερων λέξεων
  • Ακούει μικρές, απλές ιστορίες και μπορεί να απαντήσει σε σχετικές ερωτήσεις
  • Καταλαβαίνει σχέσης αιτίας- αποτελέσματος (πχ. τι κάνεις όταν κρυώνεις;)
  • Κατανοεί πιο δύσκολες χωρικές, περιγραφικές, ποσοτικές έννοιες (πχ. απέναντι, ανάμεσα, δίπλα, φουντωτός, μερικά)
  • Αρχίζει να κατανοεί χρονικές έννοιες
  • Περιγράφει τη διαδικασία μιας δραστηριότητας

5-6 ετών

  • Το φωνολογικό του σύστημα έχει ολοκληρωθεί
  • Ονομάζει με τη σειρά τις μέρες της εβδομάδας και μετρά έως το 30
  • Ανταλλάσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις
  • Αναπαράγει με ακρίβεια ιστορίες
  • Εκτελεί οδηγίες που του δίνονται συγκεντρωτικά

Πότε το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;

Ανάλογα με την κάθε περίπτωση, υπάρχουν ενδείξεις που θα προβληματίσουν το γονέα και θα επισκεφθεί έναν ειδικό. Κάποιες από τις ενδείξεις είναι:

Στην ηλικία των 2 έως 3 ετών:

  • Έχει φτωχό εκφραστικό λεξιλόγιο έως 50 λέξεις ή δεν μιλάει καθόλου
  • Δεν διατηρεί βλεμματική επαφή
  • Δεν εκτελεί απλές εντολές όπως «πάρε», «δώσε» κ.α.
  • Δεν παράγει απλές προτάσεις με Υποκείμενο- Ρήμα- Αντικείμενο
  • Δεν ανταποκρίνεται ή δεν απαντάει σε απλά ερωτήματα του τύπου «ποιος σου το έδωσε αυτό;» ή «τι είναι αυτό;»

Στην ηλικία των 4 ετών:

  • Έχει φτωχό εκφραστικό λεξιλόγιο και δυσκολεύεται πολύ να μιλήσει για τις εμπειρίες του
  • Ο περιγραφικός του λόγος δεν είναι δομημένος και παραλείπει στοιχεία όπως το υποκείμενο, τόπο κ.α με αποτέλεσμα ο λόγος του να μην έχει συνοχή και να μην γίνεται κατανοητός
  • Κάνει πολλά φωνολογικά λάθη ή εμφανίζει ακατάληπτη ομιλία
  • Δεν έχει κατακτήσει αρκετά φωνήματα (σύμφωνα-συμπλέγματα)
  • Δεν μπορεί να τοποθετήσει δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά
  • Δεν κατανοεί τη σχέση αιτίας-αποτελέσματος
  • Δεν απαντάει σε ερωτήσεις τύπου «ποιος», «τι κάνει», «πού είναι»

 

Στην ηλικία των 5 ετών:

  • Έχει φτωχό λεξιλόγιο και δυσκολία στην περιγραφή ιστοριών ή γεγονότων
  • Κάνει πολλά φωνολογικά λάθη ή μπερδεύει συστηματικά, σύμφωνα μεταξύ τους στον αυθόρμητο λόγο όπως το β-δ, φ-θ, σ-ζ κ.α
  • Το παιδί δυσκολεύεται να χωρίσει λέξεις σε συλλαβές ή δεν γνωρίζει από πόσες συλλαβές αποτελείται μία λέξη.
  • Δεν μπορεί να βρει από ποια συλλαβή ξεκινά μία λέξη ή να βρει και να ταιριάξει λέξεις που ομοιοκαταληκτούν
  •  

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι όσο πιο έγκαιρη είναι η αντιμετώπιση των πιθανών δυσκολιών στα παιδιά τόσο καλύτερη είναι πρόγνωση και η εξέλιξη τους.