Λογοθεραπεία παιδιών κι εφήβων
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την διάγνωση και αντιμετώπιση διαταραχών επικοινωνίας, λόγου, ομιλίας, φωνής και σίτισης όποια κι αν είναι η αιτία εμφάνισης τους, δηλαδή νευροαναπτυξιακή, οργανική ή εξελικτική
Το κέντρο ειδικών θεραπειών Ψυχής και Λόγου Άνθησης επικεντρώνεται στην πρόγνωση και έγκαιρη αντιμετώπιση διαταραχών σε παιδιά κι εφήβους. Οι υπηρεσίες που παρέχουμε αφορούν:

- Καθυστέρηση ομιλίας και λόγου
- Διαταραχές άρθρωσης και λειτουργίας στοματοπροσωπικού μηχανισμού
- Φωνολογικές διαταραχές
- Δυσπραξία
- Διαταραχές κατανόησης και παραγωγής λόγου
- Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές
- Ειδική γλωσσική διαταραχή
- Διαταραχές χρήσης της γλώσσας (σημασιολογικές και πραγματολογικές διαταραχές)
- Διαταραχές νευρογενούς αιτιολογίας
- Εγκεφαλική παράλυση
- Σύνδρομα
- Νοητική υστέρηση
- Αυτισμός
- Τροφική επιλεκτικότητα
- Διαταραχές σίτισης και κατάποσης (Δυσφαγία)
Τυπικά στάδια εξέλιξης του λόγου και της ομιλίας
0-6 μηνών
- Αναγνωρίζει οικείες φωνές
- Εντοπίζει τους ήχους γυρίζοντας το κεφάλι του
- Χρησιμοποιεί φωνήματα στο βάβισμα
- Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει το τι θέλει
7-12 μηνών
- Ανταποκρίνεται στο δικό του όνομα
- Καταλαβαίνει λέξεις για απλά αντικείμενα (π.χ παπούτσι)
- Χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα ήχων στο βάβισμα
- Ακούει όταν του μιλάνε
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από 1 έως 3 λέξεις
- Χρησιμοποιεί την ομιλία με επικοινωνιακό σκοπό για πρώτη φορά
13-18 μηνών
- Μιμείται μεμονωμένες λέξεις
- Εκτελεί απλές εντολές
- Επιδεικνύει βασικά μέρη του σώματος
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 3-20 λέξεων
- Δημιουργεί παρακλήσεις για πράγματα που επιθυμεί
19-24 μηνών
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή και παραπάνω λέξεων
- Ξεκινά να συνδυάζει ουσιαστικά με ρήματα και ουσιαστικά με επίθετα και να χρησιμοποιεί αντωνυμίες
- Ρωτά και απαντά σε ερωτήσεις τύπου «τι είναι αυτό;»
- Του αρέσει να ακούει ιστορίες
- Καταλαβαίνει βασικές κατηγορίες όπως «το φαγητό, παιχνίδια»
2-3 ετών
- Κατανοεί επίθετα (π.χ άδειο-γεμάτο, καθαρό-βρώμικο κ.α) και τις περισσότερες αντωνυμίες (π.χ εμένα-εσένα κ.α)
- Αναγνωρίζει αρκετά μέλη του σώματος
- Μπορεί και εκτελεί διπλές εντολές
- Κάνει ερωτήσεις μίας ή δύο λέξεων
3-4 ετών
- Συμπληρώνει απλές αναλογίες (πχ. το φαί το τρώμε, το γάλα το πίνουμε)
- Χρησιμοποιεί τέσσερεις με πέντε λέξεις σε προτάσεις
- Αρχίζει να κάνει ερωτήσεις με το «ποιος» και το «τι» και συνεχώς ρωτάει «γιατί»
- Έχει γνώση του παρελθόντος και του μέλλοντος ως χρόνους
- Τοποθετεί δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά
- Βελτιώνεται η γραμματική του σε προτάσεις, παρόλο που κάποια λάθη παραμένουν
4-5 ετών
- Το παιδί έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2.000 ή περισσότερων λέξεων
- Ακούει μικρές, απλές ιστορίες και μπορεί να απαντήσει σε σχετικές ερωτήσεις
- Καταλαβαίνει σχέσης αιτίας- αποτελέσματος (πχ. τι κάνεις όταν κρυώνεις;)
- Κατανοεί πιο δύσκολες χωρικές, περιγραφικές, ποσοτικές έννοιες (πχ. απέναντι, ανάμεσα, δίπλα, φουντωτός, μερικά)
- Αρχίζει να κατανοεί χρονικές έννοιες
- Περιγράφει τη διαδικασία μιας δραστηριότητας
5-6 ετών
- Το φωνολογικό του σύστημα έχει ολοκληρωθεί
- Ονομάζει με τη σειρά τις μέρες της εβδομάδας και μετρά έως το 30
- Ανταλλάσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις
- Αναπαράγει με ακρίβεια ιστορίες
- Εκτελεί οδηγίες που του δίνονται συγκεντρωτικά
Πότε το παιδί μου χρειάζεται λογοθεραπεία;
Ανάλογα με την κάθε περίπτωση, υπάρχουν ενδείξεις που θα προβληματίσουν το γονέα και θα επισκεφθεί έναν ειδικό. Κάποιες από τις ενδείξεις είναι:
Στην ηλικία των 2 έως 3 ετών:
- Έχει φτωχό εκφραστικό λεξιλόγιο έως 50 λέξεις ή δεν μιλάει καθόλου
- Δεν διατηρεί βλεμματική επαφή
- Δεν εκτελεί απλές εντολές όπως «πάρε», «δώσε» κ.α.
- Δεν παράγει απλές προτάσεις με Υποκείμενο- Ρήμα- Αντικείμενο
- Δεν ανταποκρίνεται ή δεν απαντάει σε απλά ερωτήματα του τύπου «ποιος σου το έδωσε αυτό;» ή «τι είναι αυτό;»
Στην ηλικία των 4 ετών:
- Έχει φτωχό εκφραστικό λεξιλόγιο και δυσκολεύεται πολύ να μιλήσει για τις εμπειρίες του
- Ο περιγραφικός του λόγος δεν είναι δομημένος και παραλείπει στοιχεία όπως το υποκείμενο, τόπο κ.α με αποτέλεσμα ο λόγος του να μην έχει συνοχή και να μην γίνεται κατανοητός
- Κάνει πολλά φωνολογικά λάθη ή εμφανίζει ακατάληπτη ομιλία
- Δεν έχει κατακτήσει αρκετά φωνήματα (σύμφωνα-συμπλέγματα)
- Δεν μπορεί να τοποθετήσει δύο γεγονότα σε χρονολογική σειρά
- Δεν κατανοεί τη σχέση αιτίας-αποτελέσματος
- Δεν απαντάει σε ερωτήσεις τύπου «ποιος», «τι κάνει», «πού είναι»
Στην ηλικία των 5 ετών:
- Έχει φτωχό λεξιλόγιο και δυσκολία στην περιγραφή ιστοριών ή γεγονότων
- Κάνει πολλά φωνολογικά λάθη ή μπερδεύει συστηματικά, σύμφωνα μεταξύ τους στον αυθόρμητο λόγο όπως το β-δ, φ-θ, σ-ζ κ.α
- Το παιδί δυσκολεύεται να χωρίσει λέξεις σε συλλαβές ή δεν γνωρίζει από πόσες συλλαβές αποτελείται μία λέξη.
- Δεν μπορεί να βρει από ποια συλλαβή ξεκινά μία λέξη ή να βρει και να ταιριάξει λέξεις που ομοιοκαταληκτούν
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι όσο πιο έγκαιρη είναι η αντιμετώπιση των πιθανών δυσκολιών στα παιδιά τόσο καλύτερη είναι πρόγνωση και η εξέλιξη τους.